Heeft u een vraag over een product, bestelling of iets anders? Onze product specialisten helpen u graag verder. Bij een vraag over een bestelling graag uw ordernummer vermelden zodat wij u snel van dienst kunnen zijn. Stuur ons een email, bericht via het contactformulier of bel: 050-7210808. Wij leveren producten aan de eindgebruiker en niet aan bedrijven, wij leveren dus niet aan Belgische bedrijven zonder BTW, u kunt bij ons op de site geen zakelijke gegevens invullen. U kunt via uw eigen belastingaangifte de betaalde BTW in Nederland terug vragen, zie link BTW EU | ![]() |
Klantenservice / FAQ
De eerste stap is het bepalen welk automerk, model en bouwjaar u heeft. Daarna kunt u bij ons op de site naar de categorie dakdragers gaan. kies vervolgens het automerk en selecteer dan het model en eventueel het bouwjaar. Na slechts 3 eenvoudige stappen kunt u de dakdragers die geschikt zijn voor uw auto én aan uw wensen voldoen bestellen. Ga hiervoor naar het overzicht: dakdragers.
Een Thule WingBar is een druppelvormige aluminium stang dat lijkt op een vliegtuigvleugel, door deze vorm heeft de stangen een perfecte windgeleiding! Let op, een veel gemaakte montage fout: de bolle kant van de stang moet naar voren wijzen! Verder heeft de WingBar EVO aan de bovenkant een deelbaar rubber waardoor de producten zo in de stangen kan worden geschoven.
Wij hebben verschillende goede merken maar de onbetwiste #1 op het gebied van dakdragers zijn de dragers van het merk Thule. Thule maakt een 100% passende set die specifiek ontwikkeld en getest is voor uw automerk en model.
Bestel altijd de juist set dakdragers voor het type dak dat uw auto heeft. Bijvoorbeeld een glad dak of een dak met dakrailing af fabriek. Onze dakdrager-selectie tool laat u de mogelijkheden zien. Selecteer aan de hand van uw automerk en model eenvoudig de juiste dakdragers.
- Controleer de inhoud van de geleverde set en leg alles even netjes klaar per kant.
- Zorg dat de montageplekken/dak goed schoon is om eventuele krassen te voorkomen.
- Bepaal waar de dakdragers op het dak moeten komen, raadpleeg eventueel uw voertuig handleiding.
- Monteer de dakdragers en zorg dat de rubbers en beugels op de juiste plaats komen zoals aangegeven in de handleiding,
- Dakdragers voor het type met dakrailing: Hier kunt u het zelf de positie bepalen, maar zorg voor een goede verdeling met een zo goed mogelijke horizontale montage van de dakkoffer of andere accessoire als resultaat.
- Dakdragers voor het type met montagepunten: Hiervoor zitten er vaste punten in het auto dak. Draai de drager-voet volgens de bijgeleverde instructies vast.
- Loop na 24 hr alle montagepunten nog een keer bij langs en controleer het nog een keer alvorens u gaat beladen.
Opmerking: Bij de Thule dakdragers zit een handige moment-sleutel om de dakdragers op de juiste kracht vast te zetten. Zorg er voor, ongeacht het gekozen merk, dat u alles geleidelijk vast zet. Nadat u alles op de juiste plek heeft gezet draait u de montagevoeten en stangen gelijkmatig vast. Zo voorkomt u dat u ze onbedoeld scheef trekt.
Dakdragers voor glad dak betekend dat er dan geen dakrailing of montagegaten in het dak van de auto zitten. Bij Thule dakdragers wordt de set met speciale gecoate beugels in de deurpost gemonteerd en staan de dakdragers met perfecte pasvorm gemaakte rubbers op het dak van de auto (special en specifiek ontwikkeld voor uw model auto) Bij andere dakdrager merken zit er een universeel dakrubber bij en een semi-pasvorm gecoate beugels (klemmen) naar de deurpost.
De maximale daklast van een auto is gemiddeld tussen de 40 en 100 kg. Het gewicht van de dakoffer en dakdragers samen is gemiddeld 25 kg. Dit "leeggewicht" moet u uiteraard wel meerekenen in de totale belading. Raadpleeg voor de maximale belading van de dakkoffer en dakdragers de bijgeleverde handleidingen, let wel op zowel de maximale daklast van uw auto als dat van de dakdragers en/of dakkoffer mag nooit worden overschreden.
Tip: Het beste is om de grote en lichtere bagage in uw dakkoffer te vervoeren, zo benut u deze ruimte optimaal. De zwaardere bagage kunt u het beste in uw voertuig laden.
De maximumsnelheid voor het rijden met dakdragers en dakkoffers van Thule en Hapro is 130 km/h . Het kan zijn dat de fabrikanten van andere merken een lagere snelheid opgeven. Raadpleeg altijd de handleiding, hier staat de maximumsnelheid aangegeven.
Een fluittoon wordt veroorzaakt door dakdragers die aan de onderkant (waar de voet in geschoven wordt) open is, de lucht word hier dan uitgezogen waardoor er een fluittoon ontstaat bij een bepaalde snelheid tussen de 80 en 130 km/h. Er kan een stuk tape op worden geplakt om het dicht te maken maar het kan ook blijvend worden opgelost door een extra stuk opvulrubber te bestellen.
De maximale daklast van een auto is gemiddeld tussen de 40 en 100 kg. Het gewicht van de dakoffer en dakdragers samen is gemiddeld 25 kg. Dit "leeggewicht" moet u uiteraard wel meerekenen in de totale belading. Raadpleeg voor de maximale belading van de dakkoffer en dakdragers de bijgeleverde handleidingen, let wel op zowel de maximale daklast van uw auto als dat van de dakdragers en/of dakkoffer mag nooit worden overschreden.
Niet voor alle merken auto's zijn dakdragers geschikt. Het plaat-materiaal of een panoramadak zijn vaak bepalend of er een dakdrager op mag.
Tip: Het beste is om de grote en lichtere bagage in uw dakkoffer te vervoeren, zo benut u deze ruimte optimaal. De zwaardere bagage kunt u het beste in uw voertuig laden.
Het is in de basis wel mogelijk om met dakdragers door de wasstraat te gaan. Wij adviseren dit overigens niet en het is beter om niet door een automatische wasstraat te gaan i.c.m. gemonteerde dakdragers. Het kan zijn dat het dak van de auto niet helemaal goed schoon wordt.
Een T-track adapter schuift u zijwaarts in het aluminium profiel van de dakdrager stang, waarna het boutje naar boven steekt. Hier monteert u de dakkoffer, fietsendrager, skidragers of kayakdragers vervolgens weer aan.
Voor een duidelijk beeld kijkt u hier bij de T-adapter van Thule
Het extra brandstofverbruik van een dakdragers met dakkoffer is gemiddeld zo'n 10 tot 25% Een fietsendrager op de trekhaak geeft gemiddeld zo'n 15% extra verbruik. Een fietsendrager op de achterklep 20% extra verbruik.
Lees voor meer informatie ook eens ons blog over verbruik i.c.m. een elektrische auto.
De Thule Arcos (trekhaakkoffer) is onlangs getest door Zweedse journalisten van Vi Bilagare. Tijdens de test zijn er verschillende plaatsen voor deze skibox getest. De journalisten hebben daar ruim 5.400 kilometer voor gereden in verschillende weersomstandigheden. Ze zijn op pad gegaan met enkele Volkswagen ID.4’s. Wat blijkt; de auto’s met de Thule Arcos achter de auto komen verder dan auto’s met een skibox op het dak … en dan auto’s zónder een skibox. De Volkswagen zonder skibox kwam zo’n 16 kilometer minder ver dan de EV met de Thule Arcos. best wel opmerkelijk. Sterker nog, niet alleen de elektrische maar ook de benzineauto’s bleken efficiënter met hun brandstof wanneer de Arcos geïnstalleerd was.
Bron: Topgear
Een fietsendrager i.c.m. dakdragers voor fietsen is minder geschikt voor elektrische fietsen. Dit komt omdat deze e-bikes vaak erg zwaar zijn. Deze fietsendragers kunnen maximaal tussen de 17 en 20 kg dragen. Het gewicht (zonder accu) is natuurlijk doorslaggevend maar een zware e-bike op je dak tillen is, door de hoge kans op schade, simpelweg niet aan te raden.
Universele dakdragers zijn er alleen voor auto's met een dakrailing (af fabriek) op het dak. Er zijn twee soorten dakrailing.
1. Open dakrailing (hier kunt u onder doorkijken)
2. Gesloten dakrailing (deze zijn zonder opening gemonteerd op het dak)
Kijkt u hier voor het assortiment met universele dakdragers.
Niet elke dakkoffer kan op alle merken en type dakdragers. De betere en duurdere merken hebben een draaiknop in de dakkoffer maar de goedkopere merken dakkoffers hebben vaak een u-beugel, de u-beugel moet dan opgemeten worden om te zien of deze ook om de stangen van de dakdragers passen. U kunt ook de originele u-beugel vervangen voor een 80mm u-beugelset, zie overzicht u-beugels.
De officiële regels zijn: aan de voorkant maximaal tot aan de voorbumper en aan de achterkant maximaal 1 meter achter de bumper. Natuurlijk haal je dit bijna nooit met een reguliere dakkoffer. In de basis kunnen dus alle dakkoffers op uw auto mits anders aangegeven door de autofabrikant. Wel zou het aan te bevelen zijn om een formaat te kopen waarbij de achterklep nog open kan met een gemonteerde dakkoffer.
Ons advies: Op een kleinere auto adviseren en monteren wij altijd ook een kleinere dakkoffer. Naast dat het beter past wil het oog immers ook wat.
De maximumsnelheid voor het rijden met een dakkoffer van onze merken is 130kg. Het kan zijn dat de fabrikant van een ander merk dakkoffer een lagere snelheid opgeeft, raadpleeg altijd de handleiding!
Ten eerste hebben de weersinvloeden gevolgen op je brandstofverbruik met dakkoffer. Wel hebben onderzoekers van het Duitse ADAC berekend dat een dakkoffer bij 130 km/u gemiddeld 2 liter brandstof meer vraagt op de 100 kilometer.
Lees voor meer informatie ook eens ons blog over verbruik i.c.m. een elektrische auto.
De Thule Arcos (trekhaakkoffer) is onlangs getest door Zweedse journalisten van Vi Bilagare. Tijdens de test zijn er verschillende plaatsen voor deze skibox getest. De journalisten hebben daar ruim 5.400 kilometer voor gereden in verschillende weersomstandigheden. Ze zijn op pad gegaan met enkele Volkswagen ID.4’s. Wat blijkt; de auto’s met de Thule Arcos achter de auto komen verder dan auto’s met een skibox op het dak … en dan auto’s zónder een skibox. De Volkswagen zonder skibox kwam zo’n 16 kilometer minder ver dan de EV met de Thule Arcos. best wel opmerkelijk. Sterker nog, niet alleen de elektrische maar ook de benzineauto’s bleken efficiënter met hun brandstof wanneer de Arcos geïnstalleerd was.
Bron: Topgear
Een goed merk, zoals Thule en Hapro dakkoffers gaan jaren mee en zelfs met intensief gebruik 10 tot wel 20 jaar. Goedkoop is vaak duurkoop voor de langere termijn. Wij adviseren hierop nooit te besparen. Een kwalitatieve dakkoffer is vaak ook meer robust, mag meer belading hebben, is beter beveiligd en zal stiller zijn tijdens de reis. Dat laatste vertaald zich naast comfort ook terug in minder brandstof verbruik.
Alle hedendaagse Thule dakkoffers kunnen gemonteerd worden op alle merken dakdragers. Zie overzicht Thule dakkoffers.
Een open-dakrailing is een railing over de lengte van de auto waar u onderdoor kunt kijken. De dakdragers worden dan in de breedte hierop gemonteerd.
Een gesloten-dakrailing is een railing over de lengte van de auto waar u niet onderdoor kunt kijken. De dakdragers worden dan in de breedte hierop gemonteerd.